Stichting Focus Tango

De kunsten, en vooral muziek en dans, kunnen landsgrenzen, taalbarrières, leeftijdsgroepen en andere culturele verschillen overschrijden en mensen, hoe verschillend ook, tot elkaar brengen. Dit is essentieel voor een betere wereld. Tango is levend, internationaal cultureel erfgoed en bij uitstek goed voor een fit lichaam, gezond brein en een positieve gemoedstoestand. Met de erkenning door Unesco in 2009 als immaterieel erfgoed van de mensheid, krijgt tango de lof die het verdient.

Stichting Focus Tango is vanuit liefde voor de dans en muziek opgericht en heeft tot doel de populariteit van tango te vergroten. Zij zet zich in voor conservering en ontsluiting van archieven en de promotie van dit levend cultureel erfgoed. De stichting tracht haar doel te bereiken door evenementen te organiseren, kennis toegankelijker te maken via een online platform en samenwerkingen met anderen aan te gaan.

Focus Tango Festival is het eerste evenement van Stichting Focus Tango en is een feestelijk tango-weekend gericht op ervaren tangodansers, met 3 salons, 6 gerenommeerde dj’s, 1 danspaar van wereldformaat, 4 dansworkshops, speciale gasten, een live optreden en aandacht voor de geschiedenis van tango in Amsterdam. Dit internationaal festival zal 1 of 2- jaarlijks terugkeren en plaatsvinden in Amsterdam.

Donderdag 9 mei 2024 is het 100 jaar geleden dat, na 31 jaar verbod, de eerste zes Amsterdamse vergunningen werden verleend voor dansevenementen in de openbare ruimte. Dit beschouwen wij als een mijlpaal voor de ontwikkeling van de dans en tango in onze hoofdstad. Dat willen wij in 2024 groots vieren met een verdiepend programma en samenwerkingen met anderen, zoals historische (dans-) locaties en dansscholen.
Tijdens de eerste editie in 2022 geven we bezoekers hierop een voorproefje, en brengen we de recentere tangogeschiedenis onder de aandacht met Wouter Brave, een van de pioniers in Nederland, die zal vertellen over zijn eigen ontdekkingsreis in tango. De revival uit de jaren ‘80 vormt de basis van de huidige tangocultuur in Nederland. Aansluitend hierop, en mede vanuit praktisch oogpunt, staan dit jaar vooral artiesten die een binding hebben met Amsterdam op het programma.
Focus Tango Festival wenst uit te bouwen naar een sterk muzikaal en educatief programma, dat ook buiten de landsgrenzen dansers aanspreekt en bezoekers doet terugkomen.

de Posthoornkerk
Haarlemmerstraat 124-126
1013 EX Amsterdam

Toegangskaarten en meer informatie kunt u vinden via de website van Focus Tango Festival.

Daarnaast zet de Stichting Focus Tango zich in voor de conservering en het ontsluiten van lokale archieven. Er is bijvoorbeeld behoefte om allerlei foto- en filmmateriaal te digitaliseren en beter toegankelijk te maken. Hiervoor is een goed beschreven inventarisatie van materiaal nodig om dit uiteindelijk in een gebruiksvriendelijk overzicht (beter) bereikbaar te maken. Momenteel is de informatie erg versnipperd. Denk aan een soort startpagina en kennisbank, met een tijdlijn van mijlpalen, een stamboom en een database met fotos, films, boeken en schilderijen.

De stichting wil ook tango evenementen organiseren waarbij ook andere media en kunstvormen een grote rol spelen zoals bijvoorbeeld filmdagen, exposities, poëzie avonden, een audiotour en live optredens. Zo willen we meer inzicht krijgen in het brede spectrum van de geschiedenis en ontwikkeling van tango in Amsterdam en Nederland.

Dansfeesten, educatie en erfgoed zijn uitgangspunten maar ook het thema gezondheid staat hoog op de agenda. Dansen is goed voor brein, lichaam en geest maar hoe werkt dat nou precies? Ook hier streven we ernaar samen te werken met anderen en deskundigen te betrekken.

Stichting Focus Tango wil daarbij ook kennismakingsworkshops aanbieden aan jongeren op scholen en ouderen in bijvoorbeeld buurt- of verzorgingshuizen. Zo hoopt de stichting mensen te stimuleren nog lang te blijven dansen.

Wilt u meer informatie of hebt u een vraag? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte. Meldt u zich hier aan voor onze mailinglist.